Hoe we vrouwelijk leiderschap blijven mislopen – en waarom dat iedereen iets kost
Wat maakt iemand een goede leider? Vraag het hardop en je krijgt woorden als daadkrachtig, besluitvaardig, strategisch. Vraag het niet, en de beelden die onbewust meespelen zijn vaak nog traditioneel en mannelijk: de stevige onderhandelaar, de zichtbare aanvoerder, de directe beslisser. Het gevolg? Vrouwen die wél over de juiste kwaliteiten beschikken – denk aan empathie, verbindend vermogen, langetermijngerichtheid – worden over het hoofd gezien, of krijgen minder ruimte om te groeien.

Leiderschap wordt nog te vaak afgemeten aan zichtbaarheid in plaats van effect. Aan wie het hardst praat in plaats van wie het scherpst luistert. En dat terwijl uit stapels onderzoek blijkt dat empathisch leiderschap leidt tot meer betrokkenheid, creativiteit en duurzame resultaten. Maar het systeem herkent het niet altijd als ‘leiderschap’ wanneer het zich niet gedraagt zoals we gewend zijn. Dus moeten vrouwen vaker hun waarde bewijzen. Vaker ‘passen’ in een mal die hen niet past.
Daar zit geen onwil achter, maar wél onbewust patroon. In selectiecommissies, in performance reviews, in wie wordt gementord of voorgedragen. Niet voor niets laten vrouwen wereldwijd hogere beoordelingen zien op leiderschapsvaardigheden – maar vormen ze nog steeds een minderheid in bestuurskamers.
En dat is niet alleen een probleem voor vrouwen. Organisaties die vasthouden aan een eenzijdig beeld van leiderschap, sluiten zichzelf af van groei. Van innovatie. Van medewerkers die zich gezien en erkend voelen. Van besluiten die breder zijn doordacht. Meer perspectieven aan tafel betekent meer kwaliteit aan de uitkomst.
Wist je dat?
- Bedrijven met meer vrouwen in het management een hoger rendement realiseren dan mannen (384% t.o.v. 261% over 10 jaar)?
- Vrouwelijke leiders vaker worden geassocieerd met empathie, en dat empathisch leiderschap leidt tot 61% meer creatieve ideeën en 76% meer betrokkenheid onder medewerkers?
- Leiderschap wereldwijd nog steeds automatisch wordt geassocieerd met mannelijkheid – en vrouwen daardoor onbewust minder vaak als ‘leider’ worden gezien?
- Slechts 15% van de Nederlandse topbedrijven een vrouw in het bestuur heeft, ondanks betere leiderschapsbeoordelingen van vrouwen?
Wat je niet ziet, kies je niet
En zolang het stereotype het beeld bepaalt, blijven we potentieel missen – zonder het door te hebben. Dat vraagt niet om het veranderen van vrouwen, maar om het verruimen van onze blik op wat leiderschap écht inhoudt.
Tijd dus om te kijken naar wie impact maakt, niet naar wie het hardst roept. Wie we erkennen, bepaalt wie we vooruit helpen. En wie we ruimte geven, bepaalt hoe ver we samen komen.